Asfalttisprintin SM-sarjassa menestystä Salon UA:lle

SM-mitalistit Joni Rinnekari ja Saku Tammi.

Kesäkauden alkupuolelle ajoittunut hyvin tiivis SM-sarja on ajettu. Seuramme edustus on ollut hyvällä tasolla ja kas, kaksi mitalisijaakin saatiin. Sarjassa ajettiin kuusi osakilpailua eli 3 kisaviikonloppua, kaksi osakilpailua kussakin. Homma aloitettiin Tammisaaressa 27.-28.4. Hyvinkäälle suunniteltu kisa jäi pois ja se korvattiin lisäkilpailulla Vaalassa. Nokialla ajettiin 15.-16.6. ja sarja huipentui hienoihin maisemiin Vaalassa 6.7. Viimeisessä kilpailussa oli jaossa 1,5-kertaiset pisteet. Katso lisemmin: https://rallisprintsm.fi/asfalttisprintsm/

Tammisaaren kilpailussa Jesse Venho kilpailun lähdössä.

Ekenäs-Tammisaaren Sprint 27.-28.4.

Lauantaina ajettiin sarjan avauskilpailu, jossa Salon UA:n värejä edustivat Lasse Hiihtola, Jesse Niini, Jesse Venho, Saku Tammi ja Joni Rinnekari. Luokkavoittoihin ylsivät Jesse Niini (Opel Corsa), Saku Tammi (Ford Fiesta) ja Joni Rinnekari (Renault Clio). Konkarikuljettaja Lasse Hiihtola (Mitsubishi Lancer) sijoittui omassa luokassaan kolmanneksi. Jesse Venho (Ford Focus) luokkansa seitsemänneksi.

Sunnuntaina oli jaossa uudet SM-pisteet. Jesse Niini voitti jälleen luokkansa ja voittoon riitti yksi suoritus, toisella kierroksella sattui pieni haaveri eli pitkään palvellut Opel kääntyi selälleen. Joni Rinnekari sijoittui toiseksi jääden lopulta 0,47 sekuntia, luokkavoittoon ajoi Tero Kujamäki Mäntsälän Moottorikerhosta autona Peugeot 307. Samassa luokassa Jesse Venho sijoittui neljänneksi. Saku Tammi ja Lasse Hiihtola joutuivat jättämään sunnuntain kisan väliin lauantaina ilmenneiden tekniikkamurheiden vuoksi.

Saku Tammen auto Nokian osakilpailussa. Kuva: Saku Tammi.

Transport Hosike Oy SM-Asfalttisprint 1&2 15.-16.6. Nokia

Sarja jatkui Nokialla, rengastehtaan testiradan maisemissa, Salon UA:sta osallistuivat Joni Rinnekari, Saku Tammi ja Lasse Hiihtola. Lauantain osakilpailuun oli ilmoittautunut 67 kuljettajaa. Joni sijoittui luokassaan neljänneksi, Saku voitti oman luokkansa ja Lasse sijoittui luokassaan toiseksi, senioreiden kolmanneksi ja 4-vetoisten yleiskilpailun kolmanneksi.

Sunnuntain osakilpailuun lähdettiin hyvällä kokemustaustalla ja se tietää kilpailun kovenemista. Rata paranee kilpailun edetessä ja tuleehan reittikin tutummaksi. Jonilla alkoi kulkea kivasti ja toisen kierroksen jälkeen hän oli luokkajohdossa. Kolmannella kierroksella tuli koko sarjan ainoa tekninen ongelma. Kaasupoljin meni tiedottomaksi kolmannen kierroksen startissa. Auto ajettiin tyhjäkäynnillä trailerille ja kakkoskierroksen aika riitti neljänteen sijaan. (tästä asiasta taustajoukot jossittelevat vieläkin) Sittemmin vika löytyi kaasupolkimen kaapelin liittimestä.

Sakulla oli vähän kovempi savotta. kilpailujen välisenä yönä hän haki Somerolta ehjän taka-akselin ja asensi sen paikoilleen. Tämä urakka palkittiin suvereenilla luokkavoitolla.

Lasse ajoi varmasti luokkansa toiseksi, senioreiden neljänneksi ja 4-vetoisten kolmanneksi. Varmaa ja ongelmatonta ajamista.

Saku Tammen auton alustan korjausta kilpailun aikana.

Happy Beach SM-Asfalttisprint 1&2 6.7. Vaala/Säräisniemi

Saku Tammi sijoittui päivän ensimmäisessä osakilpailussa luokkansa toiseksi ja sitten alkoi varikolla tapahtua. Auto sai alustavaurioita, joiden korjaamisessa sai tehdä töitä tosissaan, että ehti sarjan viimeiseen kilpailuun mukaan. Päivän toinen kilpailu toikin luokkavoiton ja hyvät puolitoistakertaiset SM-pisteet. Voittoisasti sujuneen kauden päätöskilpailu oli todellinen työvoitto, sillä alkuun auton vauriot näyttivät siksi vaikeilta, että moni olisi jättänyt toisen osakilpailun ajamatta.

Joni Rinnekari sijoittui molemmissa osakilpailuissa luokkansa toiseksi. Finaalikilpailussa ero voittajaan oli vain 0,20 sekuntia (Taustajoukkojen jossittelu vain kiihtyi) Nyt luokassa oli vain kolme kilpailijaa, joten SM-pisteetkin jäivät vajaiksi ja pistetili ei karttunut kuten sarjan aiemmissa kilpailuissa, joissa oli normaali, isompi osallistujamäärä.

Sprinttejä ahkerasti kiertänyt Lasse Hiihtola jätti Vaalan kilpailun väliin, mutta hän sijoittui joukkueensa kanssa sarjan kolmanneksi.

Junioreissa mestaruustaistelusta povattiin Joni Rinnekarin (SaloUA) ja Marko Kolin (HyUa) välistä kamppailua, mutta mestaruuteen ajoi lopulta ennen päätöskisoja neljäntenä ollut Saku Tammi (SaloUa). Tammi otti päätöskisoista sijat 2 ja 1, jotka nostivat pistesaldon 55,5 pisteeseen ja siivittivät Salon UA:n kuskin mestariksi ennen Kolia, joka jäi viiden pisteen päähän. Rinnekari otti pronssia 44,5 pisteellä.

Juniori-SM- mitalistit lyhyesti:

SM-kultaa

Saku Tammi on 48-vuotias LVI-alan yrittäjä Somerolta. Hän on aloittanut jokamiehenluokalla vuonna 1991 siirtyen autokrossiin vuonna 2011 autona Honda CRX. Rallisprinttiä on ajettu vuodesta 2016 ensin Subarulla ja nyt Ford Fiestalla ensimmäistä kautta.

Auto ja luokka: SS yli 2200 cc. Fiestassa on Volvon 2,3 litran remmiahdettu moottori noin 400 hv/480Nm. Fiesta on rakennettu rallicrossin Open-luokkaan. Tehot on loihtinut Karhun Voimatalli, jolle Saku antaa isot kiitokset!

SM-pronssia

Joni Rinnekari on 33-vuotias LVI-asentaja Perttelistä. Urheilu-ura alkoi vuonna 2023, jolloin hän ajoi kuusi asfalttisprint-kilpailua eli kolme kilpailutapahtumaa. Sitä ennen autoa rakenneltiin kaikessa rauhassa ilman kiirettä ja rahapussin periksi antaessa. Vuodelle 2024 asetettiin tavoitteeksi ajaa SM-asfalttisarja ja kun Tammisaaressa syntyi tulosta, innostus ja tavoitteet nousivat uudelle tasolle. Onnistuneen SM-sarjan jälkeen ajetaan joitakin asfalttisprinttejä, jotka ovat lähistöllä ja sopivat aikatauluun. Ensivuoteen jäi tavoitetta, mutta sitä tarkastellaan myöhemmin….

Auto ja luokka: V 1600, Renault Clio 1.6 16v vm. 2004. Auto oli hylättynä erään maatilan pihapiirissä. Sieltä se pelastettiin ja rakennetiin omin voimin ja omassa tallissa kilpuriksi. Alusta on BC Racingin tuotteita, ECU on vakiosta ohjelmoitu. Rekisteriotteen teho on 107 hv ja dynossa on mitattu 123 hv.

Sarjan tulokset Tammisaaren ja Nokian osalta: www.mut-palvelu.fi
Vaala: www.oopsware.org

Teksti:Timo Rinnekari / Salon Urheiluautoilijat
Kuvat: Loudlife Media/AKK, Saku Tammi ja Timo Rinnekari